Gubbslem

I anslutning till en något infekterad ordväxling senaste veckan där ordet Gubbslem använts flitigt måste jag i all blygsamhet påpeka att jag redan för snart tre år sen var irriterad och förvånad över det där överlägsna invektivet. Det var i en bok av Elaine Bergqvist jag först läste ordet där ett dumt uttalande av en äldre man lättsinnigt kommenterades med ”Gubbslem” av henne. Hon sjönk ett par pinnhål hos mig då, för det känns lite fascism över att klassa människor med sådana ord. Vad får man kalla äldre damer? Eller för den delen yngre killar och yngre tjejer?

Jag vet vad Gubbslem egentligen betyder, det räcker väl att använda det i det sammanhanget.

Kommentera

